Google Places - sett ditt firma på kartet

Google Places, eller "Plasser" som det kalles på norsk, er din offisielle virksomhetsoppføring i søkemotoren Google.

Du har sikkert lagt merke til endringene som har skjedd ved søk i Google i løpet av den siste tiden?
Et eksempel på dette er søk på "Bruktbil Drammen" som nå gir følgende SERP (Search Engine Results Page):

SERP: Bruktbil Drammen

Placesoppføringene er her uthevet med grønt. Uthevingen er egentlig unødvendig... resultatsiden preges nokså sterkt av dette. Det virkelig dramatiske her er effekten dette har på søketreff som tidligere lå høyt oppe - de dyttes nå ganske langt ned på siden.

Som dere ser er f.eks. Bergheim Drammen (ja, de er en Siteman kunde) her på 2. plass i det organiske søket, mens de ikke er å finne blant Places-oppføringene. For Bergheim, og for deg (om du opplever det samme - ja, prøv et søk!) er det svært viktig at du tar kontroll over din virksomhetsoppføring!

Ta kontroll!

Før du selv tar kontroll vil denne oppføringen genereres av Google med datagrunnlag fra tredjepart som f.eks. telefonkataloger etc. Konsekvensen er ofte mangelfull, og i noen tilfeller, feil informasjon.

Grunnen til at Bergheim ikke dukker opp i Places på søket "Bruktbil Drammen" er antakeligvis at Bergheim ikke har dette søkeuttrykket i sitt navn - og dette er de selvsagt ikke alene om.
Vi heter jo heller ikke "Siteman Webpublisering Webdesign Søkemotoroptimalisering AS" - for å ta et banalt eksempel... ja, du skjønner hvor jeg vil :-)

Hvordan ta kontroll?

Som du ser av SERP ovenfor står det følgende ved siden av oppføringene: "Plasser side" - klikk på denne linken for å se din virksomhetsoppføring, dersom du finner deg selv i et slikt søk. Hvis ikke, sjekk om ditt firma har en oppføring ved å skrive inn firmaets telefonnummer her.

Når du finner frem til din "Plasser side", krev eierskap ved å klikke på linken "Er du eieren?"
Du må da videre gjennom en verifiseringsprosess som innebærer at Google sender deg et postkort med en kode. Dette kan ta et par uker, så man må smøre seg med tålmodighet, men til syvende og sist er det nok verdt det.

Når du har bekreftet eierskapet til din Placesoppføring, kan du redigere informasjonen og legge til flere detaljer. Du kan blant annet legge til bilder, bestemme hvilke kategorier (bruktbil?) du hører til, åpningstider, timepriser, parkering og mye mer.

Se flere linker nederst i innlegget hvis du ønsker mer bakgrunnsinfo. Dette er en ganske grei jobb for de fleste å ta seg av selv. Men. hvis du ønsker hjelp til dette er det selvsagt bare å ta kontakt med oss. Det viktigste er at du får det gjort!

For deg som liker bedre å se fancy fimer enn å lese tørre artikler kan du jo se filmene under:

En introduksjonsfilm om Google Places:

Les mer om Google Places: